Logo  

Fronten | Kjeller flyplass | Museum | Prosjekter | Innovasjon | Om oss | Kontakt

 
Kjeller Aerodrome
 

Moth DH60M 125 LN-KFM er klar for testkjøring av motor i mars og testflygning i april. Primus motor for gjenoppbyggingen Juul Furulund (til høyre)
viser fram veteranflyet for direktør i Forsvarsmuseet, Erling Kjærnes, og direktør ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, Hanne Kristin Jakhelln.

 

Veteranflysenter på Kjeller – et levende museum

 

Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF) har siden stiftelsen i 1994 arbeidet aktivt med etableringen av et museum for AIM Norway, FMA Luftkapasiteter, FLO og flymiljøet som har eksistert på Kjeller siden 1912.

Siden 1997 har flere byggeprosjekter preget aktivitetene hos KFF, blant annet restaurering og bygging av Tiger Moth 189 LN-KFT, Fairchild Cornell PT-26 LN-KFC og Moth 125 LN-KFM.

Kjeller har et av Europas største samlinger med luftdyktige veteranfly, med i alt 20–30. Antallet veteranfly vokser stadig. Foruten KFF, opereres mange av flyene av Veteranflygruppen i Nedre Romerike Flyklubb.

Tiger Moth DH82A 189 LN-KFT fra 1935 er et av Norges eldste luftdyktige veteranfly. Etter en 10-årig gjenoppbyggingen, kom det igjen på vingene i 2006.

Moth DH60M 125 LN-KFM er klart for testkjøring av motor. Første testflygning er planlagt i april, og 125 vil som verdens eldste serieproduserte Moth bli landets eldste luftdyktige flymaskin.

Moth 125 har byggenummer 711-800, og ble levert fra de Havilland­-fabrikken i Stag Lane, England 26. mars 1929. Flyet er det andre eksemplaret­ av DH60M som ble bygget.

I starten ble Moth-ene bygget med treskrog. DH60M-typen var først ute med skrog bygget av sveiset stålrør. «M» i betegnelsen står for metallskrog.

Metal Moth, eller Standard Moth som den ble kalt i Norge, var forgjenger til DH82 Tiger Moth. Det er flere identiske deler i de to flytypene, blant annet skrog, deler av understell, haleparti og ror.

 

Hærens flyskole på Kjeller benyttet i alt 13 av disse flyene i perioden 1929–1939 hvorav 10 fly var bygget på Kjeller.

Flyet som nå tilhører KFF på Kjeller ble opprinnelig levert til de Havilland Aircraft Ltd i Melbourne, Australia, som fikk registrering VH-UKC i mai 1929.

KFF kom over en Gipsy I-motor i Belgia som ble innkjøpt og sendt til Vintage Engine Technologies Ltd i England for overhaling, det samme firmaet som i sin tid leverte en Gipsy Major-motor til Tiger Moth 189 LN-KFT.

I løpet av de 8–9 årene vi har holdt på med dette flyet, har vi laget nye vinger, nye haleflater og skroget er i stor grad blitt nytt.

Flyet er lakkert ved 335-skvadronen på Gardermoen. Flyene i Hærens flyvåpen har vanligvis olivengrønn farge, mens Standard Moth blir aluminiumfarget og får nummeret 125 på siden.

Det får dermed samme fargeskjema som den siste Standard Moth-en som ble levert fra flyfabrikken på Kjeller 31. mars 1932. Registreringen er LN-KFM.

Byggegruppen har stort sett bestått av 5–7 medlemmer. Som under restaureringen av Tiger­ Moth nr 189, har Juul Furulund vært en primus motor i bygge­gruppen.

– Hans innsats er av uvurderlig betydning for gjennomføring av byggeprosjektet, sier Per-Øivind Skarphol, byggeansvarlig for Moth-prosjektet.

Moth DH60M

Cockpit til Moth DH60M 125 LN-KFM.

Kjeller Aerodrome
 
 

I 2017 feirer Kjeller
flyplass 105 år!

Flydagene/Kjeller Airshow 3. juni 2018

Kontakt KFF

Opplev Kjeller Aerodrome
– verdens eldste flybase!

Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF)

kffkjeller.no