Logo  

Fronten | Kjeller flyplass | Museum | Prosjekter | Innovasjon | Om oss | Kontakt

 
Kjeller Aerodrome
 

Moth DH60M 125 LN-KFM ble testfløyet 18. april med påfølgende offisielle roll-out 9. mai 2017. Primus motor for gjenoppbyggingen Juul Furulund (til høyre)
viser fram veteranflyet og kulturskatten for direktør i Forsvarets Museer, Erling Kjærnes, og direktør ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, Hanne Kristin Jakhelln.

 

Kjeller – et levende museum og opplevelsessenter

 

Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF) har siden stiftelsen i 1994 arbeidet aktivt med etableringen av et bedriftsmuseum for AIM Norway, FMA Luftkapasiteter, FLO og militæret som har eksistert på Kjeller siden 1912.

Siden 1997 har flere byggeprosjekter preget aktivitetene hos KFF, blant annet med gjenbygging av Tiger Moth 189 LN-KFT, Moth 125 LN-KFM og Fairchild Cornell PT-26 LN-KFC.

Kjeller kan vise til en av Europas største samlinger av luftdyktige luftfarkoster, som teller over 30 veteranfly. Antallet vokser stadig. Foruten KFF, opereres mange av flyene av Veteranflygruppen i Nedre Romerike Flyklubb og Norwegian Spitfire Foundation.

Tiger Moth DH82A 189 LN-KFT fra 1935 er et av Norges eldste luftdyktige veteranfly, opprinnelig bygget ved Flyfabrikken på Kjeller i 1935. Etter ti år med gjenoppbyggingen, kom det igjen på vingene i 2006.

Moth DH60M 125 LN-KFM er gjenoppbygget i perioden 2006–2017 og etter 87 år fløy det igjen for første gang 18. april 2017. 125 er verdens første serieproduserte Metal Moth og er i dag landets eldste luftdyktige fly.

Moth 125 har byggenummer 711-800, og ble levert fra de Havilland­-fabrikken i Stag Lane, England 26. mars 1929.

I starten bygget de Havilland Moth med treskrog. DH60M-typen introduserte et skrog bygget av sveiset stålrør. «M» i betegnelsen står for metallskrog.

Metal Moth, eller Standard Moth som den ble kalt i Norge, er forløper til DH82 Tiger Moth. Det er flere identiske deler i de to flytypene, blant annet skrog, deler av understell, haleparti og ror.

 

Hærens flyskole på Kjeller benyttet i alt 13 av DH60M-flyene i perioden 1929–1939 hvorav 10 fly var bygget på Kjeller.

Flyet som nå tilhører KFF på Kjeller ble opprinnelig levert til de Havilland Aircraft Ltd i Melbourne, Australia, og fikk registrering VH-UKC i mai 1929.

KFF kom over en Gipsy One-motor i Belgia som ble innkjøpt og sendt til Vintage Engine Technologies Ltd i England for overhaling, det samme firmaet som i sin tid leverte en Gipsy Major-motor til Tiger Moth 189 LN-KFT.

I løpet av de åtte–ni årene KFF har holdt på med flyet, er det laget nye vinger, nye haleflater og skroget er i stor grad blitt nytt.

Flyet er lakkert ved 335-skvadronen på Gardermoen. Flyene i Hærens flyvåpen har vanligvis olivengrønn farge, mens Standard Moth er sølvfarget med nummer 125 på siden og er døpt «Juul».

Det har samme fargeskjema som siste Standard Moth som ble levert fra flyfabrikken på Kjeller 31. mars 1932. Registreringen er LN-KFM.

Byggegruppen har stort sett bestått av fem–sju medlemmer. Som under restaureringen av Tiger­ Moth nr 189, har Juul Furulund vært en primus motor i prosjektet.

– Hans innsats er av uvurderlig betydning for gjennomføring av prosjektet, uttaler byggeleder Per-Øivind Skarphol.

Moth DH60M

Cockpit til Moth DH60M 125 LN-KFM underveis i gjenoppbyggingen.

Kjeller Aerodrome
 
 

I 2019 feirer Kjeller flyplass 107 år
og 70 år med jetjagerfly
!

Flydagene/Kjeller Airshow 16. juni 2019

Kontakt KFF

Opplev Kjeller Aerodrome
– verdens nest eldste flyplass!

Riksantikvaren med oppstart av fredningssak for Kjeller

riksantikvaren.no